måndag 29 augusti 2016

Sommarvärmen är tillbaka!

Medan jag sov...... kom solen och värmen tillbaka! Så det var ju bara att packa ihop och åka på tur, när "skönhetssömnen" var avklarad!
Så här på eftersäsongen är Öland ett bra alternativ. Sagt och gjort. Vi körde mot Öland - men kom inte förbi vid Jämjö! Hydralolja hade läckt ut precis vid infarten till byn, så där var det tvärstopp! Så Bosse vände bilen och så blev det en alternativ väg på småvägar via Sälleryd, Torsås och så ut på E22:an vid Söderåkra!
Ja det där med "genvägar".........

Det kan ju bli en upplevelse i sig! Och inte går det snabbare! Vi klarade oss igenom den slingrande, smala vägen, med bara ett möte!
Vi fortsatte vår resa mot norra Öland. Blev allt lite förvånade av hur många Husbilar som stod på ställplatsen vid Svinö, vid brofästet på Kalmarsidan! Dessutom var det utökat med platser....
Sandvik var målet för vår resa och vi kom fram lagom till kvällningen. Blåsigt var det i Hamnen där ställplatsen är, men eftersom det var så soligt och varmt, var det faktiskt tur att det blåste lite....

Kvällen bjöd på en fin solnedgång över Sundet.
Fredagen ägnades åt -cykling! Lite mer än 5 mil på fina småvägar till Äleklinta och så tillbaka längs havet på grusväg.
Det mesta finns att se på Öland. Till och med KAMELER! Ja det karga betet passar väl bra för dessa djur?!

Små gamla fiskelägen finns det gott om, längs kusten. En del, som det här, underhållna för att visa hur det var förr.

Kolla runt i 360 grader

Tillbaka i Sandvik blev det en skön eftermiddag i solen. Vi fick bra lä bakom husbilen, för visst blåste det.......

Ännu en fin solnedgång avslutade dagen. Som dessutom var vår Rubinbröllopsdag. Visst blev det lite extra gott till kvällen för att fira......
Lördagen bjöd på strålande sol, så vi bestämde oss raskt för en cykeltur till Byrums Raukar. Matsäck packades och så drog vi iväg. Zelda hade hur mycket energi som helst för att springa vid cykeln de första kilometrarna.
Vi passerade ett område där det hade slipats stenar, med hjälp av vindkraft.

Grusvägen vi cyklade på var något gropig....  Blå Jungfrun hade vi vid vår sida hela vägen.
Till slut var vi framme i Byrum och kunde ännu engång förundras över moder natur! Visst är det speciellt med de här klippformationerna?!
Tillbakavägen gick på asfalterade vägar. Förbi Löttorp, där vi stannade vid Ullcentrum. Matsäcken försvann i ett nafs och sen botaniserade jag bland utbudet av garner en stund, innan vi cyklade vidare "hemåt".
Ännu en eftermiddag med soligt och varmt vid hamnen. Så visst blev det ett dopp i havet!
Tredje kvällen bjöds vi på ännu en solnedgång som heter duga.

Blå Jungfrun såg ju riktigt blå ut...... i solens sista strålar.
Åh, så var det slut på sommarvädret för den här gången. Regn och åska var inbokat för söndagen och det blev det!
Vi mötte regnet på Ölandsbron och sen regnade det mer eller mindre hela vägen hem till Skönstavik!
Visst klarnade det upp framåt kvällningen, så vi fick en lite längre hundpromenad med Zelda. Det behövs efter bilåkande.
På Campingen märks det att säsongen är slut. Medan vi var på utflykt har flera av våra grannar dragit hem sina husvagnar. Platserna gapar tomt. Men trots det är vi flera som inte ger upp riktigt ännu.....