söndag 9 juli 2017

När vädret får bestämma.

Torsdag 6 juli.

Äntligen blev det cykelväder! Vi vaknade till en klarblå himmel, soligt och varmt. Som vi väntat på det här! Frallor inhandlades, både till frukost och att ha med i lunchkorgen. För nu skulle det cyklas!
Cykelvägen går hela vägen från Büsum till St Peter-Ording, längs och på vallarna som skyddar mot översvämningar. Det är inte bara cykelvägen som går där.....
- utan mängder av får och deras lamm. Men fåren var vana vid cyklister, så de låg lugnt kvar på cykelbanan när vi cyklade förbi! Vi cyklade väl en sådär två mil fram till Eiderfördämmningen.
En vattenregleringsanläggning vid flodmynningen. Där var det inte så många får, utan massor av turister, som man fick snirkla sig fram mellan, för att komma över till andra sidan. För vi var ju inte framme vid målet för cykelturen.
Vi tog hela vägen ut till St Peter-Ording, men vi hoppade över själva sandudden. För i vanlig ordning, så behövde man biljett för att nyttja stranden! Och vi hade ju inte tänkt bada.......
Men det var hög tid för lunch, så när vi hittade en bänk, (men inga får), passade vi på att pausa. Sen var det ju bara att cykla tillbaka de 35.6 kilometrarna!
Det blev en del timmar på cyklarna, när 7.1 mil ska avverkas. Men vad gjorde det när vädret var perfekt?
Till kvällen blev det gott grillat och gott att dricka. Det hade vi förtjänat!
Kvällen avslutades med en fin solnedgång....... och så några får!

Fredag 7 juli.

Ja så var det väder som vi känner till, igen! Regn........ Men eftersom vi bestämt oss för att åka vidare så gjorde det inte så mycket. Vi lämnade Tyskland för att åka över gränsen till Jylland.
Ribe - here we come again! En favorit i repris. Vi kollade ställplatsen i utkanten av staden - men det var inget för oss! Så vi gjorde som vanligt - checkade in på Campingen. Eftermiddagen bjöd på soligt väder.  Vi passa på att hyra tvättmaskin och torktumlare. Fanns ju lite att tvätta efter tre veckor på resande fot. Resten av dagen vilade vi. Cyklingen satt fortfarande i kroppen.

Lördag 8 juli.

Obligatorisk stadsvandring i Ribe och ett besök i den välsorterade Garnbutiken (ett måste).

Det var vad vi ägnade lördagen åt. Ja lite shopping blev det också......
Och vädret då? Ja om det inte regnar så blåser det! Så lördagen blåste bort.........

Söndag 9 juli.
Planen för dagen var att åka norrut från Ribe till Struer. Och sedan åka på södra sidan av Limfjorden öster ut. Men planer har ju ändrats förr........
Så vi bestämde oss för att åka sydost - tillbaka - till Aabenrå! Mest pga av vinden som skulle blåsa längs västkusten av Jylland.
Så nu har vi stannat till i utkanten av staden, på en ställplats med skydd för vinden. Och resten av dagen tar vi det lugnt!
I morron börjar sista semesterveckan! Så då är det väl lika bra att börja resan så smått hemåt..... SUCK!